Myndighetspost
Ett stort antal myndigheter och kommuner är anslutna till Kivra. Det gör att du kan få viktig information på ett säkert och smidigt sätt.
Snabbt
Med Kivra kan du få myndighetspost snabbare. Kivra påverkas inte av helgdagar, trafik eller väderomslag.
Säkert
Bara du kommer åt din personliga post. Logga in med Mobilt BankID. All data är krypterad och säkert lagrad.
Miljövänligt
Genom att använda Kivra är du med och sparar tiotusentals träd varje år. Dessutom är alla utskick klimatkompenserade.
Myndighetspost i Kivra
Med Kivra kan du enkelt läsa din post från myndigheter och kommuner både på datorn, läsplattan och mobilen. När som helst, var som helst och helt gratis. Du behöver inte oroa dig för blanketter och kuvert som kan hamna på fel ställe eller tappas bort. Du väljer själv vilka myndigheter som kan skicka digital post till dig och hur du vill bli notifierad om ny post.
Exempel på myndighetspost är din deklaration, orangea kuvertet, trängselskatt och beslut från CSN. Även brev från Bolagsverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Och många fler.
Med Kivra får du digital post även från privata företag och organisationer. Det kan vara ditt elbolag, din bostadsrättsförening eller lokala hantverkare. Så samlar du ännu fler av dina viktiga papper på samma, alltid tillgängliga, plats. Om du ändå önskar att enbart få myndighetspost i Kivra så går det förstås bra. Det kan du enkelt hantera i dina inställningar i inloggat läge.
Fördelar med digital myndighetspost
Till skillnad från vanlig post, är digital post ett säkrare alternativ eftersom du läser dina meddelanden genom att logga in med Mobilt BankID. Du kan därför känna dig trygg med att ingen obehörig får tillgång till känslig information om exempelvis din hälsa eller ekonomi. Du har däremot möjlighet att dela din post med en partner eller närstående om ni önskar insyn i gemensamma dokument. Läs mer om delad inkorg.
I flera fall får du med digital brevlåda din myndighetspost tidigare än de som får papperspost. Det kan till exempel gälla din deklaration. Då kan du även få beslut om slutlig skatt och eventuell återbäring tidigare än andra.
Eftersom all myndighetspost samlas på ett ställe, blir det enklare att hålla reda på viktiga dokument och blanketter, beslut eller inbetalningar.
Du kan välja att ta emot all din post digitalt, eller själv bestämma vilka myndigheter du vill ska nå dig i Kivra. I inställningar kan du hantera alla avsändare. Och om du ångrar dig kan du när som helst avsluta tjänsten och få din post på papper igen.
Hur kommer jag igång?
- Det enda som behövs för att skaffa Kivra, och få din post digitalt, är att du har Mobilt BankID. Att skapa konto tar bara några minuter.
- Post från myndigheter och andra anslutna företag kommer sedan att automatiskt levereras till din inkorg i Kivra.
- Loggar in på din Kivra gör du via kivra.se eller i Kivras app. Du hittar den i AppStore eller GooglePlay.
I Kivra får du mer än bara myndighetspost
Mer info om
Vanliga frågor
Hur fungerar myndighetspost i Kivra?
Vilka företag och myndigheter skickar post med Kivra?
Kan jag välja vilken post jag vill få digitalt?