Tillgänglighet i Kivra
På Kivra har vi som mål att alla ska kunna använda vår tjänst.
Tillgänglighet är en självklarhet för oss
Vi arbetar kontinuerligt för att webb och mobilappar ska vara tillgängliga och enkla att använda för alla oavsett funktionsnedsättning, teknisk vana eller varierande förmåga.
Vi strävar efter att följa riktlinjerna för tillgänglighet enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) och standarden EN 301 549, men vi vill göra mer än att bara uppfylla krav – för oss är det självklart att jobba med tillgänglighet i allt vi gör och det är en del av vår identitet.
Några exempel av vad vi gör:
- Vi involverar användare aktivt i utvecklingsprocessen och gör regelbundna användningstester med till exempel personer med funktionsnedsättning eller annat modersmål än svenska.
- Vi låter utomstående experter granska vår tjänst.
- Vi har riktlinjer i vårt designsystem för hur vi ska använda bland annat färgkontraster, textstorlek och komponenter på bästa tillgängliga sätt.
- Vi använder ett inkluderande språk och jobbar med riktlinjer för kommunikation så att så många som möjligt kan förstå och lätt använda vår tjänst.
Lagkrav för vår betalningsfunktion
Den 28 juni 2025 träder lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet i kraft. Det innebär att vår betalningstjänst, där du betalar räkningar i Kivra, kommer att omfattas av den lagen.
För att säkerställa att vår betalningtjänst uppfyller kraven i tillgänglighetsdirektivet har vi tagit konkreta steg. I mars 2025 genomförde vi en oberoende tillgänglighetsgranskning i samarbete med en extern byrå specialiserad på digital tillgänglighet. Denna grundliga genomlysning resulterade i en detaljerad rapport med rekommendationer för ytterligare förbättringar av tillgängligheten. Vi arbetar med att genomföra dessa förbättringar löpande.
Även om inte hela vår tjänst berörs av lagkravet är vårt mål att jobba för att samtliga delar av Kivra är tillgängliga.
Tillsyn
De som har i uppdrag att granska oss och se till att vi uppfyller lagkraven är tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS).
Allt som skickas i Kivra
Vi är medvetna om att många av våra avsändare kommer att omfattas av det nya lagkravet. Därför arbetar vi för att på bästa sätt stötta dem så att det som skickas via Kivra blir tillgängligt för alla. För att hjälpa våra avsändare och partners har vi bland annat tagit fram riktlinjer och instruktioner för att skapa tillgängliga PDF-dokument.
Stöd för hjälpmedel
Vi jobbar kontinuerligt med att testa och se till att vår tjänst fungerar med olika typer av hjälpmedel. Vi testar både manuellt och med hjälp av automatiserade verktyg på ett brett urval av enheter.
Kivra kan bland annat användas med
- skärmläsare
- förstoringsverktyg
- tangentbordsnavigering
- förstorad text
- mörkt läge
- ökad kontrast
Hjälp oss att förbättra tillgängligheten
Vi är medvetna om att delar av vår webb och våra mobilappar inte är helt tillgängliga än, och vill hela tiden förbättra våra funktioner. Om du upplever problem med att använda någon del av vår tjänst, vill vi gärna veta det! Din feedback hjälper oss att göra Kivra ännu bättre för alla.