Tillgänglighet i Kivra

På Kivra har vi som mål att alla ska kunna använda vår tjänst.

Tillgänglighet är en självklarhet för oss

Vi arbetar kontinuerligt för att vår webb och mobilappar ska vara tillgängliga och enkla att använda för alla – oavsett funktionsnedsättning, teknisk vana eller varierande förmåga.

Vi följer etablerade riktlinjer och standarder:

Men vi ser tillgänglighet som mer än att bara uppfylla krav – det är ett pågående arbete som kräver ständig utveckling, anpassning och lärande. För oss är tillgänglighet en självklar del av allt vi gör, och något vi tar på stort allvar.

Några exempel av vad vi gör:

  • Vi involverar användare tidigt i utvecklingen och genomför tester, bland annat tillsammans med personer med funktionsnedsättning eller annat modersmål än svenska.
  • Vi låter utomstående experter granska vår tjänst.
  • Vi har riktlinjer i vårt designsystem för hur vi ska använda bland annat färgkontraster, textstorlek och komponenter på bästa tillgängliga sätt.
  • Vi använder ett inkluderande språk och jobbar med riktlinjer för kommunikation så att så många som möjligt kan förstå och lätt använda vår tjänst.

Lagkrav för vår betalningsfunktion

Från och med den 28 juni 2025 träder tillgänglighetslagen i kraft. Lagen är en del av det EU-gemensamma direktivet European Accessibility Act (EAA), och syftet är att göra produkter och tjänster mer tillgängliga för alla. Vår betalningsfunktion, där du betalar räkningar i Kivra, kommer att omfattas av den lagen.

Läs vår redogörelse om tillgängligheten i Kivras betalningsfunktion.

Även om inte hela vår tjänst träffas av lagkravet är vårt mål att jobba för att samtliga delar av Kivra är tillgängliga.

Allt som skickas i Kivra

Vi är medvetna om att många av våra avsändare kommer att omfattas av det nya lagkravet. Därför arbetar vi för att på bästa sätt stötta dem så att det som skickas via Kivra blir tillgängligt för alla. För att hjälpa våra avsändare och partners har vi bland annat tagit fram riktlinjer och instruktioner för att skapa tillgängliga PDF-dokument.

Stöd för hjälpmedel

Vi jobbar kontinuerligt med att testa och se till att vår tjänst fungerar med olika typer av hjälpmedel. Vi testar både manuellt och med hjälp av automatiserade verktyg på ett brett urval av enheter.

Kivra kan bland annat användas med

  • skärmläsare
  • förstoringsverktyg
  • tangentbordsnavigering
  • förstorad text
  • mörkt läge
  • ökad kontrast

Hjälp oss att förbättra tillgängligheten

Vi är medvetna om att delar av vår webb och våra mobilappar inte är helt tillgängliga än, och vill hela tiden förbättra våra funktioner. Om du upplever problem med att använda någon del av vår tjänst, vill vi gärna veta det! Din feedback hjälper oss att göra Kivra ännu bättre för alla.

Kontakta oss