Tillgänglighet för Kivras betalnings-funktion

Denna redogörelse avser tillgängligheten för vår betalningsfunktion, det vill säga funktionen för att betala fakturor i Kivra, på plattformarna iOS, Android och Webb. Här beskriver vi hur betalningsfunktionen uppfyller kraven i tillgänglighetslagen (Lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet, LPTT), eventuella tillgänglighetsproblem och hur du går tillväga för att rapportera brister till oss.

Lagkrav för vår betalningsfunktion

Tillgänglighetslagen (LPTT) ställer krav på att vissa produkter och tjänster som riktar sig till konsumenter inom flera olika områden ska vara tillgängliga. Ett av dessa områden är bank- och betaltjänster. Eftersom man kan betala fakturor i Kivra gäller lagen för den delen av Kivras tjänst.

Även om inte hela Kivras tjänst träffas av lagkravet är vårt mål att jobba för att samtliga delar av Kivra är tillgängliga. Läs om hur vi jobbar med tillgänglighet i Kivra.

Hur tillgänglig är betalningsfunktionen?

Betalningsfunktionen är i huvudsak förenlig med tillgänglighetslagen (LPTT). Vi är dock medvetna om att vissa delar av funktionen inte är helt tillgängliga. Inga av de identifierade bristerna anses i dagsläget vara stoppande för någon användare.

Tillsyn

De som har i uppdrag att granska oss och se till att vi uppfyller lagkravet är tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS). Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta PTS och påtala det.

Teknisk information om betalningsfunktionens tillgänglighetsproblem

Android

Det vi listar nedan gäller version 3.40.1 av appen och senare versioner. Använder du en tidigare version kan fler brister förekomma.

  • PDF-dokument läses upp ostrukturerat av skärmläsare Skärmläsaren (TalkBack) läser upp hela PDF-dokumentet som ett enda block. Detta innebär att användare inte kan navigera efter rubrik, stycke, länkar eller landmärken. *(UP-758)

Webb

  • PDF-dokument saknar meningsfull struktur och bildbeskrivningar Detta försvårar navigering och förståelse för användare som använder skärmläsare eller tangentbord. *(PMNT-3065)

  • Vald sida i navigationsmenyn indikeras inte för skärmläsare Den aktuella sidan markeras visuellt men läses inte upp av skärmläsare, vilket gör att användare med skärmläsare inte får information om vilken sida som är vald. *(PMNT-3074)

  • Felaktig rubrikstruktur i vissa vyer *(PMNT-3073, PMNT-1429)

  • Onödig upprepning av referensnummer och bankgironummer för skärmläsare *(PMNT-1428)

  • Otydlig uppläsning av referensnummer för skärmläsare *(PMNT-3174)

  • Menyknapp i fakturalistan går inte att nå för skärmläsare *(PMNT-3063)

  • Kryssrutor och menyknappar saknar unika etiketter Alla kryssrutor och menyknappar i fakturalistan har samma etikett ( ”Välj innehåll” och ”Hantera meny”), vilket gör det omöjligt för användare med skärmläsare att veta vilken faktura en åtgärd gäller. *(PMNT-3072)

För alla plattformar

  • I vissa vyer läser skärmläsare upp bankkontonummer på ett otydligt och inkonsekvent sätt. *(PMNT-3065)

*intern referenskod

Åtgärdsplan

Åtgärder av kända brister levereras löpande.

Hur vi testat betalningsfunktionen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) och låtit certifierade tillgänglighetsspecialister från Useit utföra en oberoende granskning av betalningsfunktionen.

Senaste större bedömningen gjordes 31 mars 2025.

Redogörelsen uppdaterades senast den 5 juni 2025.

Hjälp oss att förbättra tillgängligheten

Vi strävar hela tiden efter att förbättra tillgängligheten. Om du upplever problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, så vill vi veta det. Din feedback hjälper oss att göra Kivra ännu bättre för alla.

Kontakta oss