Förebygg ID-kapning

Kivra är en kraftfull och gratis ID-bevakning som håller dig uppmärksammad om försök till ID-kapning. Med snabb information får du chans att stoppa bedrägeri i tid.

Hur kan jag skydda mig mot ID-kapning?

Genom att registrera dig på Kivra får du en kraftfull och gratis ID-bevakning eftersom du kan ta emot kreditupplysningar samt post från Skatteverket och Bolagsverket digitalt. Med Kivra kan du därmed snabbt få reda på om det tagits en kreditupplysning på dig eller om din folkbokföringsadress har ändrats. Du får även reda på om du blivit avregistrerad eller inregistrerad i ett företag eller en bostadsrättsförening.

Varje gång du får ny post i Kivra får du en e-postavisering. Använder du appen kan du få en pushnotis. Det innebär att du snabbt och säkert kan ta del av informationen vart du än befinner dig. Därmed även förebygga och upptäcka bedrägerier i tid.

Kivra = ID-bevakning

Ikon föreställande en chef.

Kredit­upplysning

Du får ett meddelande i Kivra om någon har begärt en kreditupplysning på dig. Det ger dig bättre koll på att ingen använder dina uppgifter på ett otillbörligt sätt. Du får möjlighet att agera snabbt genom att kontakta aktuellt kreditbolag och stoppa krediten från att beviljas.

Ikon föreställande en adresslapp.

Adressändring

Med post från Skatteverket i Kivra får du information om ändrad folkbokförings­adress. Vid bedrägeri får du chans att agera innan du upptäcker att eventuell papperspost inte längre levereras till dig. Och undviker att någon annan beställer varor eller kreditkort till den ändrade adressen.

Ikon föreställande flera personer i grupp.

Styrelse­förändringar

Med post från Bolagsverket i Kivra får du information om styrelse­förändringar. Till exempel om du blivit avregistrerad eller inregistrerad i ett företag, en styrelse eller en förening. Om ni inte själva anmält förändringen kan det vara ett tecken på bedrägeri.

Ikon föreställande kvitto.

Digitala kvitton

Med Kvitton i Kivra får du överblick över köp du gjort med kort. Kontrollera att köpen registreras korrekt, att du känner igen alla betalningar och att beloppen stämmer.

“För att förebygga och upptäcka bedrägerier i tid är det oerhört viktigt att du har koll på posten, framförallt kreditupplysningar och information om ändrad folkbokföring. Det är väldigt viktigt att du snabbt får reda på om det har skett någon förändring, därför är min rekommendation att använda en säker digital brevlåda där du notifieras och snabbt och säkert kan ta del av din post digitalt. Därigenom får du möjligheten att stoppa bedrägerierna i ett tidigt skede.”

- Anders Olofsson, Brottsförebyggare på Polisens Nationella Bedrägericenter.

Logotyp för UC.
Logotyp för Skatteverket.
Logotyp för Bolagsverket.
Logotyp för Creditsafe.
Logotyp för Bisnode.
Logotyp för Sergel.

Vad är en ID-kapning?

ID-kapning är ett samlingsbegrepp som kan handla om att någon obehörig handlar i ditt namn på nätet eller ändrar din folkbokföringsadress. Det kallas även för identitetstöld, identitetsintrång eller identitetskapning och är ett av de vanligaste bedrägerierna i Sverige.

Hur görs en ID-kapning?

Du behöver inte bli av med din ID-handling för att utsättas. En id-stöld kan ske av ditt personnummer, namn, inloggningsinformation eller e-post. Personnummer är enligt personuppgiftslagen offentliga och lätt att få tag på. Bedragarna kan sedan använda ditt personnummer för köp, beställning av kontokort och för att teckna avtal.

Hur upptäcker jag en ID-kapning?

Vanliga tecken på att du kan ha drabbats är att:

  • Du får meddelande om en kreditupplysning, tagen i ditt namn, som du inte känner igen. Läs mer om kreditupplysningar i Kivra.
  • Du får brev, samtal eller e-post om varor du inte beställt.
  • Du upplever att post inte levereras som vanligt.
  • Du får meddelande om adressändring som du inte har beställt.
  • Du får fakturor på saker du inte känner igen.
  • Du upptäcker transaktioner på ditt bankkonto som du inte känner igen.
  • Du får ansökningsblanketter som du inte ansökt om.
  • Du får brev från banken som du inte känner igen.

Kom igång direkt eller läs mer

CASE

Carina upptäckte bedrägeriet snabbt

“Nytt brev från Creditsafe i Kivra”. Vikten av att snabbt få reda på den här typen av information skulle visa sig vara avgörande för Carina.