Sveriges nordligaste invånare använder Kivra

Keinovuopio är den nordligaste byn i Sverige som har en bofast befolkning. Här bor Sixten Jensen och fem andra personer. Sixten har bott i Keinovuopio sedan barnsben och är sedan i höstas en väldigt nöjd Kivra-användare.

-Det är fem stycken som bor i byn. Mitt hus är det nordligaste, det ligger ca 2 mil från Treriksröset, säger Sixten när han beskriver sin omgivning. Lika långt är det till närmaste affär, den ligger i Finland.

Användarcase: SixtenSixten Jensen, Keinovuopio

Vill Sixten ta sig till något “större ställe” som han uttrycker det så är det Kiruna som gäller, det ligger 27 mil bort. Långt är det även till gränsälven där Sixten hämtar sin post i en så kallad postväska. Men här är det inte avståndet som är det största problemet.

-Vi får post en gång i veckan, på fredagar. Då lämnas det vid gränsälven i en låda. Problemet är att det regnar in så när man hämtar posten är den blöt. Sist hade det drivit in snö in i lådan och allt var blött, förklarar han.

Sixtens beskrivning gör det tydligt att det finns väldigt många olika fördelar med att skicka och ta emot post digitalt.

“Jag tröttnade på blöt post så jag googlade och hittade Kivra. Jag började använda det i höst och det har hjälpt mycket.”

Anvandarcase: Sixten husSixtens hus i Keinovuopio.

Jag blir nyfiken på hur uppkopplingen är i Sveriges nordligaste by och Sixten beskriver att han har 4G och att det är det finska nätet som gäller. Han berättar att digitaliseringen hjälper mycket och att han numera får post i Kivra från bl a Folksam, Försäkringskassan och Skatteverket samt att han även deklarerar digitalt.

-Nu önskar jag att fler börjar skicka den vägen, post från Telia och Länsförsäkringar behöver jag fortfarande hämta vid gränsälven, förklarar Sixten.

Användarcase: Sixten byFoto taget från berget ner mot byn Keinovuopio.

Läs mer om Sixten

Case

CASE

Carina upptäckte bedrägeriet snabbt

“Nytt brev från Creditsafe i Kivra”. Vikten av att snabbt få reda på den här typen av information skulle visa sig vara avgörande för Carina.

Läs mer

CASE

Anna 80 år gillar att få sin post digitalt

Anna fick upp ögonen för Kivra i deklarationstider. Nu vill hon få alla på sitt seniorboende att bli användare.

Läs mer