Kivra ger nöjdare medborgare
Ökad effektivitet, minskad miljöpåverkan och nöjdare medborgare. Sundsvalls kommun har tagit ett stort kliv in i den digitala framtiden genom att använda Kivra för att skicka post till sina invånare.
Digitalt först – en vision för framtiden
Sundsvalls kommun, med sina 100 000 invånare, är en föregångare inom digitalisering. Kommunen har en tydlig vision om att arbeta "digitalt först". Detta innebär att digitala lösningar ska vara det primära alternativet för både medborgare och medarbetare. Kivra spelar en viktig roll i att förverkliga denna vision.
Postportalen – kommunens egen lösning
Emelie Blomkvist, chef för strategi och styrning på digitaliserings- och IT-avdelningen, förklarar att kommunen valt att utveckla mycket av sin digitala infrastruktur själva i öppen källkod.
Vi missade mattelektionen, vi ska ju dela, inte gångra. Istället för att vi 290 kommuner ska köpa in samma lösning 290 gånger behöver vi dela och återanvända lösningar.
För att effektivisera sina digitala utskick har Sundsvalls kommun utvecklat Postportalen, en egen plattform för att skicka digital post. Genom att erbjuda medborgarna möjligheten att ta emot post digitalt via Kivra, förenklar kommunen vardagen för invånarna, minskar på administration och ser både ekonomiska och miljömässiga fördelar.
Smidig övergång
Övergången till digital post via Kivra har varit både smidig och naturlig. Emelie berättar att de knappt fick någon reaktion från medborgarna när de började skicka fakturor via Kivra. Däremot blev det tydligt hur mycket medborgarna uppskattade den digitala lösningen när ett tekniskt fel tillfälligt ledde till att några fakturor skickades ut via papperspost. Många hörde av sig och undrade vad som hänt.
Det är när det händer något annat som någon faktiskt ringer, konstaterar Emelie.
Positiva resultat och framtidsplaner
Sedan kommunen började skicka även fakturor via Kivra i februari har de sett en tydlig ökning i volymen digital post och de har fått positiv feedback från medarbetare.
Medarbetarna tycker att det är mycket bättre och säkrare, säger Emelie. Och återkopplingen vi har fått är bland annat att medborgare läser det vi skickar på ett annat sätt.
Kommunen har satt som mål att 75 procent av all post ska gå via Postportalen i juni 2025 och ska titta på möjligheterna att använda Kivra för att kommunicera med organisationer och företag. Dessutom planerar Sundsvalls kommun att inom kort integrera Ånge kommun i Postportalen. Detta innebär att även Ånge kommuns invånare snart kommer att kunna ta emot digital post via Kivra, vilket ytterligare ökar effektiviteten och bidrar till en mer hållbar framtid.
Om Sundsvalls kommun
Sundsvall är en av norra Sveriges största kommuner – beläget mitt i Sverige vid hav, skog och berg. Med ett starkt näringsliv och 98 000 invånare är vi viktiga för tillväxten i regionen. I Sundsvall kan vi stoltsera med Mittuniversitetet, en förebild när det gäller relationer med arbetsliv och samverkan med omvärlden. Sundsvall växer och vi ger dig möjligheter att växa med oss.