Ipsos: Kivra förbättrar forskningen

För att ge rätt bild av samhället är hög representation avgörande. Att nå ut till alla är kritiskt, och med hjälp av Kivra kan Ipsos täcka hela befolkningen.

ipsos logotyp

Ett komplement som sluter cirkeln

Ipsos är världsledande inom marknadsundersökningar och levererar information som leder till riktig förståelse av samhället, marknader och människor. I takt med att många blir allt mer svårnådda behövs nya sätt att nå ut på ett säkert och trovärdigt sätt. Med Kivra har de hittat ett effektivt komplement och når nu fler än någonsin.

Genom att använda Kivra tillsammans med andra metoder kan vi nå ut till en större grupp människor. Vi ser redan att Kivra gör skillnad. Det är lätt att nå ut, och vi vet att vi når rätt personer, säger Hasse Tjernberg, Head of Operations på Ipsos.

Ökad representativitet

Politiska beslut ska fattas på rätt grunder. Här är det avgörande att nå hela befolkningen, oavsett bakgrund och demografi.

Forskningsstudier ligger till grund för viktiga beslut som påverkar medborgarnas vardag. För att dessa ska vara så välgrundade som möjligt, krävs det att undersökningarna når en bred och representativ del av befolkningen, säger Hasse Tjernberg.

Forskaren: träffsäkra analyser via Kivra

Håkan Leifman är forskare vid Karolinska Institutet. Han belyser fördelarna med Kivra som komplement i studierna.

Den snabba tillgången till data och möjligheten att använda Kivra som undersökningskanal har möjliggjort träffsäkra analyser av attityder och beteenden. Jämförelser med traditionella metoder visar inga systematiska avvikelser, vilket bekräftar datans höga kvalitet. Tvärtom har analyserna visat att undersökningar genomförda via Kivra är lättbearbetade och har hög reliabilitet. Vi ser därför stor potential i att använda Kivra-undersökningar som metod i framtida forskning.

En inkluderande framtid

Med Kivra som komplement till andra undersökningsmetoder har Ipsos redan sett en ökad svarsfrekvens och en mer representativ datainsamling. Nu fortsätter de utforska Kivras potential för att möta framtidens utmaningar. Genom att kombinera digitala möjligheter med gedigna forskningsmetoder samlar de in data som är avgörande för samhällets utveckling.

ipsos logo image block

Om Ipsos

Ipsos är världsledande inom marknadsundersökningar med närvaro på 90 marknader. På Ipsos är de nyfikna på samhället, människor och varumärken. Deras analyser och insikter gör omvärlden enklare att förstå. Ipsos levererar data som gör det enklare och snabbare för sina kunder att ta bättre beslut.