"Konverteringen var större än vi någonsin kunnat förvänta oss"

Sedan implementeringen av Kivras autogiro i februari har elhandelsbolaget GodEl sett resultat som överträffat alla förväntningar. En betydande ökning av kunder som valt automatisk betalning har bidragit till både förbättrat kassaflöde och en smidigare kundupplevelse.

Godel case hero

En klockren kombination för nöjdare kunder och stärkt likviditet

GodEl, som är känt för schyssta avtal och goda kundrelationer, hade redan Kivra som etablerad faktureringskanal. När möjligheten att erbjuda automatiska betalningar genom Kivras autogiro presenterades, var det ett givet steg att testa.

Kivra är idag vår enskilt största faktureringskanal. Att i ett svep kunna erbjuda automatiska betalningar till en stor del av vår kundbas var en 'no brainer', säger Björn Björnson, Affärsutvecklingschef på GodEl.

Utmaningar med traditionella betalningar

Traditionella autogirobetalningar har ofta upplevts som krångliga och med brist på kontroll, särskilt när belopp som elräkningar varierar. GodEl välkomnade därför ett alternativ som kunde förenkla processen och erbjuda ökad transparens.

Förutom kundperspektivet är likviditet en central fråga för elhandelsbolag. Mellan inköp av el och kundbetalningar kan det dröja upp till 45 dagar, vilket kräver ett stabilt kassaflöde. Den lägre påminnelsegraden för automatiska betalningar (cirka 1%) jämfört med andra betalningsmetoder (cirka 10%) var därför en stark drivkraft.

Imponerande resultat – långt över förväntan

Redan efter fyra månader med Kivras autogiro såg GodEl en anmärkningsvärd ökning: 68% fler kunder har aktiverat autogiro. Denna konvertering har vida överträffat interna förväntningar.

Redan första dagarna när vi såg hur stor konverteringen var, då överträffade det egentligen allas förväntningar. Jag som var ansvarig för det här internt på GodEl säger ingenting, jag bara ler, säger Björn.

Resultatet tyder på ett stort uppdämt behov bland kunderna av en enklare och mer transparent lösning för automatiska betalningar. Kunderna har enkelt kunnat aktivera tjänsten direkt i Kivra-flödet, och kampanjer med pushnotiser i appen har bidragit till att snabbt maximera antalet kunder som valt autogiro.

Mindre administration, nöjdare kunder

En påtaglig effekt av implementeringen är en minskning av supportärenden relaterade till betalningar. Färre påminnelser innebär färre samtal till kundservice, vilket avlastar administrationen och leder till en bättre kundupplevelse.

Betalningspåminnelser och kravärenden är de tuffaste ärendena en kundservice kan ha, förklarar Björn. Alla sätt att underlätta för kunden är positiva för oss. I en konkurrensutsatt bransch är en smidig betalningsprocess avgörande för att bibehålla kundnöjdhet.

En smart framtidsstrategi

GodEl ser Kivras autogiro som en viktig del av sin strategi för att säkra framtiden. Genom att erbjuda smidiga och säkra betalningslösningar arbetar GodEl proaktivt för att bibehålla en stark ställning på marknaden.

Det finns en större målgrupp för tjänsten än vad som tidigare antagits. Enkelhet och kontroll över betalningar är avgörande för kundupplevelsen, avslutar Björn.

Om GodEl img

Om GodEl

2005 startade fyra framgångsrika företagare stiftelsen GoodCause. Målet var att under stiftelsens flagg starta och driva företag och samtidigt göra världen till en bättre plats. De bestämde att den vinst som i vanliga bolag går till privata ägare istället ska delas ut till ideella organisationer som arbetar för en bättre värld. Och då snackar vi inte en del av vinstkakan, utan hela kakan – årligen.

GodEl, som är stiftelsens första bolag, har sedan starten delat ut 74 miljoner kronor till sina partnerorganisationer och idag är vi ett av Sveriges största elbolag.

På bild: Björn Björnson, Affärsutvecklingschef på GodEl.