Digitalt och hållbart - därför valde WWF Kivra
Världsnaturfonden WWF finansieras till stor del av gåvor från allmänheten. Att nå ut brett men samtidigt träffsäkert är avgörande - liksom att hålla nere kostnader och värna om miljön. Därför blev Kivra ett naturligt val.
Foto: Michel Gunther / WWF

Ett efterfrågat format – med omtanke om givarna
Ibland måste man våga för att komma vidare, säger Marie Allvin, projektledare på WWF.
Allt fler givare började efterfråga digitala utskick, men WWF ville samtidigt vara lyhörda för dem som uppskattar sina brev i fysisk form. Genom dialog och testutskick tog de steget till att skicka insamlingsbrev via Kivra – ett beslut som visade sig vara både klokt och uppskattat.
Lägre kostnader och större kontroll
Förutom tydliga besparingar på porto och tryck upplever WWF att Kivra ger ett mervärde i form av ökad kontroll och insikt. De kan se hur många som öppnar och agerar på utskicken och dessutom styra exakt när de ska skickas.
Kivra gör att vi kan nå ut snabbt och det ger oss en flexibilitet och precision som pappersposten inte kan matcha, säger Marie Allvin.
En kanal för starkare relationer
WWF vill nu bygga vidare på framgången och undersöker möjligheten att att även skicka medlemsavier digitalt - och addera Swish som betalmetod direkt i appen.
Med Kivra möter vi givarna där de är, på ett hållbart sätt. Det stärker både relationen och insamlingen, summerar Marie.

Om Världsnaturfonden WWF
WWF är en oberoende och partipolitiskt obunden naturvårds- och miljöorganisation som bildades 1961. Med fler än sex miljoner supportrar är WWF ledande med projekt i mer än 100 länder. Verksamheten finansieras till största delen med gåvor från allmänheten.
Foto: Germund Sellgren / WWF-Sweden