KGM och Kivra digitaliserar rekbrev: win-win för alla parter
Från manuell hantering och höga kostnader till en smidig, spårbar och effektiv process. Tillsammans med KGM tog Kivra fram en digital lösning för rekommenderade brev.

Från komplex logistik till enkel hantering
För många kunder har den manuella hanteringen av rekommenderade brev länge varit en utmaning. Utskicken innebär tidskrävande administration, höga kostnader och att många brev aldrig hämtas ut. Det behövdes en smartare lösning och tillsammans med KGM har vi hittat en bättre väg framåt.
Hög öppningsgrad från dag ett
Med Kivras digitala rekbrev i kombination med signaturtjänst kan man lämna pappershanteringen bakom sig. Mottagarna får sina brev direkt i Kivra och kan signera digitalt, med full spårbarhet. Den första kunden såg imponerande resultat redan från start – 72 procent öppnade sina brev inom två dagar – och inga extra frågor till kundtjänst.
Sömlöst, effektivt och tryggt
Den digitala lösningen innebar omedelbara fördelar. Fysiska avier ersattes av digitala notiser, vilket minskade risken för missade brev. Mottagarna kan signera direkt i Kivra och behöver inte hämta ut det fysiska brevet. Full spårbarhet gör dessutom lösningen tryggare för alla inblandade.
Co-creation i praktiken
För att säkerställa en optimal lösning arbetade KGM och Kivra tätt ihop under hela utvecklingsprocessen. Intresserade kunder satte tidigt sina krav, och KGM anpassade lösningen i nära dialog med Kivras team.
Det här har varit en riktig co-creation-process. Vi har blivit lyssnade på och kunnat påverka varje steg. Tillsammans har vi skapat en lösning som verkligen funkar i praktiken, säger Julia Legemark, projektledare på KGM.
En ny standard för rekbrev
Med digitala rekbrev har KGM och Kivra skapat en lösning som minskar administration, sänker kostnader och gör processen smidigare för både avsändare och mottagare. Och detta är bara början – nästa steg kan bli fler typer av digital värdepost, för att dra ännu större nytta av spårbarheten.
Att skicka rekbrev digitalt via Kivra är en no brainer. Vi sparar tid, pengar och minimerar krångel för både våra kunder och deras mottagare, avslutar Cathrine von Euw, säljare och avtalsansvarig KGM.

Om KGM
För KGM finns det alltid ett smartare sätt. När de startade 1982 såg kommunikationslandskapet helt annorlunda ut mot vad det gör idag. De har hjälpt sina kunder att anpassa sig och ta nya spännande steg framåt allt eftersom behoven förändrats. Omvärlden kommer hela tiden att möta nya problemställningar – och de tänker KGM vara med och utveckla nya lösningar för.