Dafgårds - lönespec i Kivra spar tid och ökar dialog med anställda
Smidighet och tillgänglighet i fokus
Dafgårds beslutade 2021 att börja använda Kivra till att skicka lönespecifikationer. Löneavdelningen med två ansvariga var nöjda med lönesystemet i stort, men ville komma bort från att anställda behövde logga in med lösenord på en självservice-sida för att komma åt sina lönebesked. Det var ett moment som skapade mycket extraarbete med återskapande av glömda lösenord, men även problemlösning runt olika enheter och förutsättningar.
Implementationen har varit väldigt smidig. Vi vet att specen går ut och att alla får den i sin Kivra oavsett om det är telefon eller dator. Idag kommer allt i Kivra känns det som. Det är väldigt smart och inte minst att du har kvar din lönespec när du slutat. Väldigt bra! Säger Veronica Bergsten, lönespecialist på Dafgård.
Att alla får sina lönespecar ser de i sin Kivra Sender portal där statistiken visar på en öppningsgrad på över 98 procent.
Det är en väldigt hög öppningsgrad och vi skojar ibland om det är för att få bort den lilla ettan i Kivra-appen, berättar Veronica.
Tid - den riktiga vinsten
För löneadministrationen har den riktiga vinsten varit den tid som sparas av att det inte längre behöver återställas lösenord till portalen, men införandet av Kivra har även resulterat i en större återkoppling med ökad dialog från anställda vilket är positivt.
Efter att vi lade in e-post och telefonnummer i Kivra behöver ingen längre ringa in via växeln och när de hör av sig märker vi på frågorna att fler har varit inne och tittat på sin lönespec, säger Veronica.
Genom att utnyttja möjligheten att skräddarsy sitt eget hem i Kivra med logotyp och bilder som speglar Dafgårds varumärkesidentitet landar deras anställda alltid i en vy som känns som företagets egen sida. Utöver det visuella har de även lagt in telefonnummer, e-post och en länk som leder direkt till en sida för sjukanmälan för att underlätta för både administratörer och anställda.
Nya funktioner snart på plats
Nu smids planer om hur de ska kunna utnyttja Kivra ännu mer. Med 1.300 som jobbar dygnets alla timmar är det en utmaning att nå ut till alla med allt samtidigt och det löser Kivra. Först ut är Frågor och Svar för att förekomma de frågor som med kollektivanställda ofta är samma, till exempel om semester. Kampanjfunktionen står näst på tur för att påminna om viktigheter och länka vidare, men även för att kanske skicka hälsningar från ledningen och lyfta höjdpunkter.
Vi har många saker vi vill förbättra för att kunna nå alla. Vi vill komma bort från brev och sätter vi upp ett papper på en anslagstavla, vet vi inte att alla läser. Vi vill att folk ska få till sig informationen, veta var de kan hitta den om de vill titta. Via Kivra når vi alla, vi vet att det plingar till och vi har sett att vi har en hög öppningsgrad, avslutar Veronica Bergsten.
Om Dafgårds
Dafgårds startade som ett litet familjeföretag i Källby 1937. Än idag är det familjeägt, men numera som storföretag med en omsättning runt 3 miljarder kronor och över 1.300 anställda. Att tänka innovativt och ligga i teknisk framkant har varit en av framgångsfaktorerna vilket sträcker sig från hur råvaror transporteras för att bli färdig produkt till hur löneadministrationen hanteras.