GodEl först med Kivras autogiro: "En no brainer"
För ett företag som sätter kunderna först är betalningsprocessen kritisk. Det krävs något alldeles extra – så vi hittade den perfekta lösningen.

Ett självklart steg
På GodEl ska det gå rätt till. Ett elbolag med fokus på schyssta avtal och goda kundrelationer behöver en betallösning där allt klaffar. Och klaffade gjorde det redan från start. För många av GodEls kunder vill sedan länge ha fakturan i Kivra.
Kivra är idag vår enskilt största faktureringskanal. Att i ett svep kunna erbjuda automatiska betalningar till en stor del av vår kundbas är en "no brainer", säger Björn Björnson, Affärsutvecklingschef på GodEl.
Nöjdare kunder och stabilt kassaflöde
En av de mest uppenbara fördelarna med autogiro är såklart betalgraden. Med automatiska dragningar minskar risken att kunden glömmer att betala sin faktura. Det i sig ger ett stabilare kassaflöde men indirekt också nöjdare kunder och minskad administration för kundservice. Björn förklarar.
Om vi får negativa recensioner handlar det ofta om en missad betalning. När kunden får en betalningspåminnelse kan det i värsta fall förstöra kundrelationen. Alla sätt att underlätta för kunden är positiva för oss. Att få över våra kunder till autogiro blir med andra ord en win-win för alla.
På kundens villkor
Tänk dig ett autogiro med full transparens – en lösning där du själv kan sätta ett tak på vad som får dras. Helt utan krånglig administration och med full översikt. Låter det bra? Då tycker dina kunder det med. Så resonerade man på GodEl, där man dessutom vill plocka bort så många onödiga moment som möjligt.
Med Kivras lösning erbjuds kunderna full transparens. De slipper krångliga processer och aktiveringen sker omedelbart. Kunden sitter i förarsätet och får full kontroll, säger Björn.
En faktura med röst
Det handlar inte bara om kronor och ören – utan även om samtal och varumärkesbyggande. För vissa av GodEls kundgrupper är fakturan den enda kommunikationskanalen. Ett gyllene tillfälle att nå ut med viktig information och tips. Med Kivras autogiro får de en liten megafon, en genväg till miljontals människor.
Fakturan är central i kundupplevelsen. Med Kivras autogiro tror vi chansen ökar att kunden faktiskt tittar på den, säger Björn.
Minimal ansträngning gav lovande framtid
GodEl vill göra vad de är bra på, och lämna resten till andra. Kivra skötte det mesta, och processen beskriver man som smärtfri och smidig.
En av fördelarna med Kivras autogiro är att det jackas in i processerna man redan har. För oss har implementeringen varit extremt smidig och utan nämnvärt merarbete från vår sida. Dessutom behåller vi full kontroll över vilka fakturor som betalats.
Nu ser man fram emot att se resultaten.
Vi har höga förväntningar av flera olika skäl. Risken för missade betalningar minskar samtidigt som vi direkt når en stor del av vår kundbas. Kivras autogiro blir en pusselbit i vår ambition att ha landets nöjdaste kunder, avslutar Björn.

Om GodEl
2005 startade fyra framgångsrika företagare stiftelsen GoodCause. Målet var att under stiftelsens flagg starta och driva företag och samtidigt göra världen till en bättre plats. De bestämde att den vinst som i vanliga bolag går till privata ägare istället ska delas ut till ideella organisationer som arbetar för en bättre värld. Och då snackar vi inte en del av vinstkakan, utan hela kakan – årligen.
GodEl, som är stiftelsens första bolag, har sedan starten delat ut 74 miljoner kronor till sina partnerorganisationer och idag är vi ett av Sveriges största elbolag.
På bild: Björn Björnson, Affärsutvecklingschef på GodEl.