Hållbarhet – kärnan i vår affärsidé

Det vi gör, gör vi för planeten. Vår största drivkraft är att vi faktiskt har en hållbar kärnaffär, på riktigt. Tillsammans med dig skapar vi verklig förändring.

steven-kamenar-MMJx78V7xS8-unsplash. Kivra hållbarhet.

Förändring för vem?

Ikon föreställande ett hjärta.

För varje person

Att göra rätt ska vara lätt. Kivra är ett enkelt sätt att göra en insats för miljön.

Ikon föreställande ett träd.

För varje träd

Alar blir A4. Klorofyll blir kvitton. Känns det fel i magen? Vi digitaliserar istället – och låter skogen stå kvar.

Ikon föreställande en jordglob med en ospecificerad plats utmärkt med knappnål.

För hela planeten

Ansvaret ligger på oss. Och alla andra. Som företag vill vi gå i frontlinjen för förändring – ett (digitalt) papper i taget.

En vuxen och ett barn, deras fötter på grusig mark. Fotograf: Daiga Ellaby

Vi systematiserar hållbarhet

Vår idé är att byta papper mot skärm. Dels för att det är enklare. Dels för att det är snällare mot miljön. När du tar emot eller skickar i Kivra blir du del i vårt eget ekosystem. Det är egentligen rätt enkelt. Fler skaffar Kivra – fler skickar i Kivra. Hållbarhetsfrågan sipprar ner i varje aspekt – där vi ständigt utmanar oss att tänka bredare, grönare. Tillsammans med dig blir vi kedjereaktionen som förändrar.

Fjällvärlden, blå himmel. Fotograf: Anne Nygard

Vårt viktigaste work in progress

Vidare! Att ha en hållbar kärnaffär är bra, men vi nöjer oss inte där. Vi är aldrig färdiga. Vi mäter, minskar och binder alla våra utsläpp. Plus en hel del annat.

Siffror vi är rädda för

Använd denna ikon vid mörkgrön temafärg

En miljard fönsterkuvert skickas varje år

Det är sant. Varje år. En miljard. Det bidrar såklart till en hel del koldioxidutsläpp och annan miljöbelastning. Så mycket för trista pappershögar och dammiga pärmar.

Använd denna ikon vid mörkgrön temafärg

Fyra miljarder kvitton skrivs ut varje år

Tänk dig en skog på 50.000 träd. Hur de plötsligt försvinner, blir kvitton. Kvar står du i ett massivt kalhygge som, rent krasst, inte hade behövt uppstå över huvud taget.

Vi engagerar oss för hållbar utveckling

Logotyp för Tech for Good.
Tech for Good
Logo-Reach for change
Reach for Change
Logotyp för Tjejer Kodar.
Tjejer Kodar
Logotyp för Breakit Impact Club.
Breakit Impact Club
Logotype för SME Climate Hub
SME Climate Hub
Logo Clipop
Clipop.org
Logo - Exponential Roadmap
Exponential Roadmap
Logo - Race to zero
Race To Zero

Har du feedback? Hör av dig!

Hero uppförandekod Kivra

Vår uppförandekod

Inga krusiduller – vi tror på säkerhet och snällhet. Det genomsyrar allt vi gör.

Utmärkelser vi fått

Nu är det inte därför vi går till jobbet – men vi blir såklart glada när vår hållbara affärsmodell får stå i centrum.

Logotyp för Sustainable Brand Index.
Sustainable Brand Index
Logotyp för Purposeful Brands Digital 19/20.
Plats 2, "Sveriges mest meningsfulla digitala varumärken"
Logotyp för Technology Fast 50 pris.
"Most Disruptive Innovation Award" Plats 10 i Fast50
Logotyp för Swedish Institute for Quality.
Quality Innovation Award
Logotyp för Pontus Schultz Pris.
Pontus Schultz pris
Logo Aktuell hållbarhet
Kivra prisas för sitt klimatarbete av Aktuell Hållbarhet
Dags att ta Kivra-klivet? Kom igång direkt!
Fotograf: tom Swinnen unsplash Fjällvandrare 16 juni 2022

Dina viktigheter – det viktigaste vi vet

Vi står för ett enklare sätt att vara vuxen. Att betala räkningarna, förvara kvittona, samla breven och få koll på grejerna. Vi finns för att du har annat att tänka på än papper. För att träd ska skapa syre snarare än skattebesked. För oss går det smarta, snälla och smidiga hand i hand. Gör som mer än hälften av Sveriges befolkning och samla dina viktigheter i Kivra.