Allmänna villkor för Kivras verifieringstjänst
Gäller fr.o.m. 2025-02-24 och tills vidare.
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor (“Villkoren”) gäller när Kivra Sverige AB, org. nr 556917-3544, eller annat bolag inom samma koncern som Kivra Sverige AB (”Kivra”) tillhandahåller företag och organisationer (”Kontrollanten/Ni/Er”) en eller flera digitala tjänster och funktioner, innefattande men inte uteslutande en tjänst för att ta emot och kontrollera digitala dokument (“Innehåll”) som delas från privatpersoner som har en digital brevlåda hos Kivra (“Användare”). Denna tjänst benämns hädanefter som ”Verifieringstjänsten”. En Kontrollant som väljer att använda Verifieringstjänsten förbinder sig att följa Villkoren och eventuella andra ordningsregler och instruktioner som Kivra från tid till annan publicerar via Verifieringstjänsten och/eller kommunicerar på annat sätt. En Kontrollant är även skyldig att iaktta gällande lagar, regler och myndighetsbeslut vid användningen av Verifieringstjänsten.
2. Tillgång till tjänsten
2.1 Åtkomst
Kontrollanten får åtkomst till Verifieringstjänsten genom något av de åtkomstalternativ som Kivra från tid till annan erbjuder i Verifieringstjänsten.
2.2 Behörighet
Den person som bereder sig åtkomst till Verifieringstjänsten för Kontrollantens räkning ansvarar för att han eller hon har rätt att representera Kontrollanten.
3. Beskrivning av tjänsten
3.1 Åtkomst till Innehåll
Verifieringstjänsten innebär att Kontrollanten kan få åtkomst till Innehåll som Användare väljer att dela med Kontrollanten. Hur länge kontrollanten har åtkomst till Innehållet framgår i Verifieringstjänsten och kan komma att variera mellan olika typer av Innehåll.
3.2 Kontroll av Innehåll
Inom Verifieringstjänsten erbjuder Kivra en möjlighet att kontrollera Innehållet och dess egenskaper, såsom äkthet, innehåll och ursprung.
3.3 Lagring
Innehåll lagras endast tillfälligt på Kontrollantens uppdrag för att Kontrollanten ska kunna utföra kontrollen. När Kontrollanten avslutat kontrollen har Kontrollanten inte längre åtkomst till Innehållet eller någon information om Innehållets egenskaper.
4. Priser och betalning
Pris och betalningsvillkor för Verifieringstjänsten framgår i Verifieringstjänsten och kan komma att variera.
5. Ändring i Verifieringstjänsten
Kivra har rätt att när som helst göra ändringar i Verifieringstjänsten och vilka funktioner som från tid till annan kan nyttjas via Verifieringstjänsten kan komma att variera i omfattning och utformning. Kivra förbehåller sig rätten att fortlöpande utveckla, utöka, inskränka eller i övrigt förändra Verifieringstjänstens utformning, tekniska funktioner, system, tekniska förutsättningar för åtkomst av Verifieringstjänsten och övriga komponenter samt villkoren för dessa.
6. Tillgänglighet
Verifieringstjänsten är normalt tillgänglig tjugofyra (24) timmar per dygn, sju (7) dagar i veckan, året runt. Oaktat detta garanterar Kivra dock inte en särskild tillgänglighet och ansvarar heller inte för att Verifieringstjänsten är fri från eventuella fel, förseningar och/eller avbrott. Kivra förbehåller sig rätten att när som helst tillfälligt avbryta tillhandahållandet av Verifieringstjänsten för serviceändamål, t.ex. buggrättningar, underhåll och uppgraderingar.
7. Kontrollantens ansvar
Kontrollanten ansvarar för:
- att ha för Verifieringstjänsten nödvändiga anslutningar och utrustning, bl.a. en fungerande Internetanslutning och digitala enheter och webbläsare som möjliggör åtkomst till Verifieringstjänsten.
- riktigheten i den information som lämnas i samband med åtkomst till och användande av Verifieringstjänsten.
- att personlig information såsom identitet och lösenord eller andra handlingar, certifikat eller enheter som kan nyttjas för åtkomst till Verifieringstjänsten förvaras på ett betryggande sätt och inte används av eller avslöjas för någon obehörig. Om en Kontrollant misstänker att sådan information kommit någon obehörig tillhanda eller på annat sätt missbrukas, är Kontrollanten skyldig att omedelbart vidta åtgärd för att begränsa åtkomst till Verifieringstjänsten och informera Kivra om den uppkomna situationen.
- aktiviteter som vidtas av Kontrollanten i Verifieringstjänsten. Kontrollanten ansvarar således bl.a. för hantering av Innehåll inom ramen för Verifieringstjänsten.
- att informera Användare som delar Innehåll till Kontrollanten om syftet med kontrollen och hur Kontrollanten hanterar Innehållet.
- eventuell dokumentation som Kontrollanten behöver om att kontrollen har utförts.
Kontrollanten får inte använda Verifieringstjänsten på sådant sätt att Kivra eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Kontrollanten får således t.ex. inte via Verifieringstjänsten hantera Innehåll i strid mot tillämplig lagstiftning.
Om Kivra misstänker att en Kontrollanten använder Verifieringstjänsten i strid med detta avsnitt har Kivra rätt att utan föregående meddelande till Kontrollanten begränsa Kontrollantens eller dess företrädares åtkomst till Verifieringstjänsten och säga upp Villkoren för Kontrollanten med omedelbar verkan, se vidare avsnitt 13 nedan.
8. Behandling av personuppgifter
Kontrollanten är personuppgiftsansvarig för hanteringen av Innehåll och eventuell övrig behandling av personuppgifter i Verifieringstjänsten. Kivra är Ert personuppgiftsbiträde för dessa behandlingar och förhållandet regleras i det personuppgiftsbiträdesavtal (“Personuppgiftsbiträdesavtalet”) som utgör en del av Villkoren.
Kivra behandlar även personuppgifter om Kontrollantens representanter i rollen som personuppgiftsansvarig. Om Ni vill veta hur Kivra behandlar dessa personuppgifter när Ni använder Verifieringstjänsten, läs här.
9. Ansvar och ansvarsbegränsningar
Kivra ansvarar för informationssäkerheten i Verifieringstjänsten.
Kivra ansvarar inte för eventuella skador som uppkommer på grund av att Kontrollanten lämnat felaktig information vid åtkomst till Verifieringstjänsten eller på grund av Kontrollantens felaktiga hantering av Verifieringstjänsten.
Kivra ersätter endast Kontrollanten för styrkta och skäliga kostnader som uppkommit som en direkt följd av vårdslöshet från Kivras sida. Kivra ersätter dock inte Kontrollanten för indirekta kostnader, skador eller förluster, såsom t.ex. utebliven vinst eller andra följdskador, såvida inte Kivra har handlat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
Oaktat vad som anges ovan är Kivras sammanlagda ersättningsskyldighet gentemot en Kontrollant under varje tolvmånadersperiod begränsad till ett belopp motsvarande en fjärdedel (25 %) av vid var tid gällande prisbasbeloppet enligt Socialförsäkringsbalken (2010:110).
Kontrollanten är skyldig att framställa krav på ersättning till Kivra inom tre (3) månader efter det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. Om en Kontrollant inte gör detta förlorar Kontrollanten rätten att göra kravet gällande.
De rättigheter som tillkommer en registrerad då Kivra är personuppgiftsansvarig för den aktuella behandlingen, enligt tillämplig svensk rätt, inskränks inte av vad som föreskrivs om Kivras ansvar och ansvarsbegränsningar.
10. Force majeure
Kivra är befriat från ersättningsskyldighet eller annat ansvar om skada eller underlåtenhet att handla beror på ett hinder utanför Kivras kontroll som Kivra inte skäligen kunde ha förväntats räkna med och vars följder Kivra inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, innefattande men inte begränsat till t.ex. krig, naturkatastrofer, lockout eller annan arbetskonflikt, brand, avbrott i energiförsörjning, samt avbrott i driften av elektronisk databehandling som orsakats av ovanstående. Detsamma gäller om underleverantör till Kivra drabbas av hinder som avses i detta avsnitt.
11. Avtalstid
Villkoren gäller varje gång Ni nyttjar Verifieringstjänsten. När kontrollen är avslutad är Kivras tillhandahållande av Verifieringstjänsten slutförd och Villkoren upphör att gälla. Detta innebär att varje gång Ni nyttjar Verifieringstjänsten ingår Ni ett nytt avtal med Kivra och avtalet upphör att gälla så snart Verifieringstjänsten är slutförd.
12. Sekretess
Kivra ska iaktta sekretess beträffande Innehåll som hanteras via Verifieringstjänsten och får inte otillbörligen bereda sig tillgång till Innehåll eller lämna ut Innehåll till obehöriga personer. Kivra förbehåller sig dock rätten att lämna ut information och Innehåll som Kivra är skyldigt att avslöja eller lämna ut enligt lag.
13. Immateriella rättigheter
Samtliga rättigheter, innefattande men inte uteslutande alla immateriella rättigheter, till Verifieringstjänsten inklusive den tekniska lösningen och eventuellt innehåll däri som Kivra tillhandahåller tillkommer Kivra eller dess rättighetsinnehavare och är skyddade enligt lag.
14. Villkorsändringar
Kivra förbehåller sig rätten att när som helst ändra och/eller göra tillägg i dessa Villkor. Eftersom Kontrollanten, enligt avsnitt 13 ovan, behöver acceptera Villkoren varje gång Kontrollanten nyttjar Verifieringstjänsten ansvarar Kontrollanten för att ta del av vid var tid gällande Villkor.
15. Överlåtelse och underleverantörer
Kontrollanten får inte överlåta dessa Villkor, eller sina rättigheter och skyldigheter enligt Villkoren, utan föregående skriftligt medgivande från Kivra. Kivra har rätt att utan Kontrollantens samtycke helt eller delvis överlåta Villkoren, eller sina rättigheter och skyldigheter enligt Villkoren, till bolag som ingår i samma koncern som Kivra. Kivra har rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina åtaganden enligt Villkoren. Kivra är i sådant fall fullt ansvarig för underleverantörs uppfyllande av sina åtaganden.
16. Lagval och tvistlösning
Villkoren regleras av svensk lag.
Tvister som uppstår med anledning av Villkoren ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (”SCC”). Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm.