Aktuellt för våra partners

Här samlar vi aktuell och viktig information för partners.

Aktuellt partner

Version 1 av usermatch i matchningstjänsten stängs av

2024-11-19

Från om med den 30 april 2025 kommer Kivra stänga av version 1 av usermatch i matchningstjänsten.

Att flytta till v2 av usermatch innebär flera fördelar för er som integrerande part. Bland annat kan ni med usermatch på v2 matcha användare mot verifierad epostadress och även företag mot VAT-nummer (VAT), utöver att matcha på personnummer (SSN).

Vad behöver ni göra? Här är de två stegen för att gå från v1 till v2:

1 Ändra URL från/v1/tenant/{tenantKey}/usermatch till

  • /v2/tenant/{tenantKey}/usermatch/ssn
  • /v2/tenant/{tenantKey}/usermatch/verified_email
  • /v2/tenant/{tenantKey}/companymatch/vatnr

2 Ändra SSNs till LIST i metadatan för både request och svar

Enklare integration med Kivra Företag för dig som partner

2024-11-01

Nu är det ännu smidigare för er som partner att integrera med Kivra Företag, som används av över 175 000 företag. Med den nya integrationen kan era kunder enkelt registrera sig för Kivra Företag direkt i ert system, och integrationen aktiveras automatiskt. Era kunder kan sedan läsa och hantera all sin företagspost – myndighetsbrev och andra viktiga dokument – direkt i ert system. Det sparar både tid och krångel!

Vill ni veta mer om hur ni integrerar ert system med Kivra Företag och möjligheterna med en skräddarsydd onboarding-process för företagsbrevlådor? Kontakta adrian.fickler(at)kivra.com!

Usermatch-funktionalitet även för VAT-nummer

2024-03-05

Vi har förenklat ytterligare för dig som partner. Från och med nu kan du använda vår usermatch-funktionalitet även för företag och organisationer dvs när det matchas med VAT-nummer.

Läs detaljer här

Tre viktiga förändringar i Kivras sender API

2023-11-28

Vi vill uppmärksamma er på att Kivra kommer införa 3 viktiga förändringar i sender API, enligt nedan.

  1. 31a maj 2024 kommer vi stänga v1/tenant/TENANT_ID/content och ber alla som är integrerade mot Kivras API att istället använda v2/tenant/TENANT_ID/content
  2. I och med övergången till v2 blir attributen type and subject obligatoriska i metadatastrukturen för v2/tenant/TENANT ID/content
  3. Vi tar bort [payment] metadatastrukturen. Dess funktionalitet kommer att ersättas med den redan existerande [payment_multiple_options] metadatastrukturen

Exempel av betalning i v1 och v2 av content endpoint

NY version av Kivras API!

För att säkerställa att du som partner skickar in korrekt och alltid har stöd för våra nya och kommande tjänster så rekommenderar vi att ni planerar in en övergång till Kivras Content API v2.

Vi har lanserat version 2 av vårt API. Till denna version har vi överfört följande funktioner:

  • Responsive Design: Anpassa innehållet efter enheten det visas på. Med HTML öppnar vi upp för bl.a grafer, diagram, dropdown-menyer och karuseller - en tjusigare layout helt enkelt.
  • Forms: Skapa och skicka formulär genom vårt ‘Forms’-API och samla in värdefull info från användare.
  • Matchning på Email: Vi möjliggör nu även att matcha Kivra användare på emailadress och inte bara personnummer som tidigare.
  • Campaigns by Tag: Möjlighet att rikta kampanjer baserat på era avsändares egna segmentering.

Denna förändring genomfördes på grund av begränsningar i v1:s metadatastruktur. API v2 har en plattare och mer flexibel struktur, vilket gör det enklare att utveckla och förbättra våra tjänster.

För närvarande har ovanstående fyra tjänster redan övergått till API v2. Övriga tjänster kommer successivt flyttas från V1 till V2.

Nu erbjuder Kivra 'Campaigns by Tag'

2023-09-05

Möjligheten att lägga till en Kampanj-tag när du skickar innehåll via vårt API finns nu tillgänglig i betaversion. Avsändaren behöver aktivera ett nytt metadatafält för att möjliggöra användning av en Kampanj-tag.

Kampanjen skapas genom att lägga till en tagg i 'Campaigns'. När innehåll sänds genom Kivras content-API och en tag läggs till i det nya metadatafältet, kopplar Kivra kampanjen om det finns en matchning. Denna tag-segmentering kommer då att ersätta alla andra alternativ i 'Campaigns'.

För mer information, kontakta oss.

Möjlighet att använda inkrementell matching

2021-10-03

Vi vill uppmärksamma er på att ni nu har möjlighet att använda sk. inkrementell matching i Kivra API. Detta innebär att ni (Integratör/Partner till Kivra) som använder vårt API, och har rätt till att komma åt vår användardatabas, kan begära att ladda ner ändringarna i vår användarbas för en avsändare (kund) jämfört med föregående uppslag. Detta istället för som tidigare att behöva ladda ner den kompletta användarbasen för varje avsändare, vid varje tillfälle.

Läs mer om denna funktion

För ytterligare frågor var god kontakta: partner@kivra.com

Kivra kommer att stänga möjligheten för partners att integrera via BATCH

2021-09-07

Batchintegrationen stängs ner 31 december 2022

Kivra har tagit beslut om att stänga ner all vår batch-integration. Det innebär att det – om en tid – inte längre kommer vara möjligt att exempelvis hämta user accept-filer eller skicka in filer till oss.

Varför görs förändringen?

Vi gör förändringen för att vi tillsammans med våra partners ska kunna introducera nya tjänster och funktionalitet som kräver realtidsinteraktion. Batch-lösningen är inte optimerad för det. Däremot stödjer Kivras API-tjänst nya funktioner till fullo.

Vad innebär det för partners?

För er som partner innebär det att ni behöver se över och förändra hela eller delar av er intergrationsuppsättning och istället övergå till vår API-tjänst. Vi förstår att det innebär extra arbete för er. Därför har vi satt en väl tilltagen deadline – 31 december, 2022.

Mer om förändringen

Det finns fler skäl till att vi överger batch-lösningen. Det primära att vi ökat vår utvecklingstakt på Kivra och flera betydande funktioner har inte fullt stöd i den äldre lösningen. En stor del av vår partner- och kundbas har redan gjort skiftet och vi vill såklart att ni ska ha samma förutsättningar att ta del av hela vårt produktutbud.

Frågor och plan för migrering?

Vi kommer vara behjälpliga med stöd för tekniska frågor under övergången. Vi bistår också gärna med en plan för er att migrera från batchlösningen till API-tjänsten. Frågor om övergången besvaras av er Partneransvarige. Ni hittar kontaktuppgifter till supporten längst ner på denna sida om ni behöver hjälp med att integrera via Kivras API.

Påminnelse om ändring av API endpoint

2021-08-31

Som vi meddelade för ett år sedan via kivrastatus.se och mail (https://kivrastatus.se/details/b01e178293096) bör partner och avsändare använda följande API endpoints för att kommunicera via Kivra:

Partners och avsändare som ännu inte har uppdaterat API endpoints måste ändra snarast, dock senast den 31 oktober 2021.

Vid frågor vänligen kontakta partner@kivra.com eller paolo.leva@kivra.com

LÄS MER HUR NI INTEGRERAR VIA API

Har ni några frågor?

För frågor om hur ni integrerar via vårt API, kontakta oss här.