Varannan vuxen använder Kivra – utvecklingen fortsätter i snabb takt

Nyhet

Publicerat May 20, 2021

Kvitton i Kivra firar 1 år

Digitala kvitton i Kivra har nu funnits i ett helt år. Hurra! Under den tiden har några av Sveriges största butikskedjor och återförsäljare anslutit sig. Hittills har närmare 90 miljoner kvitton skickats till Kivra. Det motsvarar

  • ett halvt varv runt jorden om man skulle lägga kvittona i rad*
  • 308 370 rullar med toalettpapper
  • 70 ton i sparad papperstillverkning.**

Senast i ledet att ansluta sig till Kivras kvittotjänst är Hemmakväll. Det innebär att du som kundklubbsmedlem snart kan få ditt kvitto digitalt när du handlar godsaker för fest- eller familjestunden på Hemmakväll.

»I takt med den ökade digitaliseringen i samhället känns det som ett naturligt steg att komma bort från papperskvitton och låta allt ske mer digitalt. Nu arbetar vi tillsammans med Kivra mot en hållbarare framtid, det känns jättebra«, säger Camilla Fäldt, digital marknadsansvarig på Hemmakväll.

* Ett papperskvitto är i genomsnitt 0,23 m långt.
** Ett papperskvitto väger ca 0,88g
Alla beräkningarna utgår från att kvittot annars hade förmedlats som papperskvitto.


Småföretagare kan nu skicka fakturor via Kivra

Hittills har bara medelstora och stora företag kunnat skicka fakturor med Kivra, men nu får även mindre företag den möjligheten. Det innebär att småföretagare i större utsträckning får ta del av den säkra och digitala infrastruktur som växer fram i landet.

Ett antal systempartners till Kivra har redan börjat erbjuda denna möjlighet och intresset för att erbjuda detta är stort även bland övriga partners. Först ut var Visma SPCS eEkonomi som lanserade tjänsten redan i mars. En av anledningarna till att Visma SPCS valde Kivra som ett komplement till sina befintliga kanaler är att deras kunder nu får ett hållbart, effektivt och digitalt alternativ till e-post och fysisk post. Som företagare vet du att att utskicket kommer fram och mottagaren får fakturan i en kanal som denne själv valt. Öppningsgraden i Kivra är hög och fakturamottagaren kan få notiser om nya fakturor samt påminnelser om att betala. Det ger förutsättningar för mottagaren att göra rätt och för företagarna att få betalt snabbt.

Fakturapåminnelser i Kivra ett lyckat koncept

Kivra har under många år varit en naturlig kanal för att skicka fakturor. Påminnelsefakturor rekommenderade vi däremot länge att avsändarna skickade i en annan kanal, oftast blev det då pappersvägen. Nu har Kivra som kanal blivit mer mogen och våra användare mer medvetna, vilket har lett till att vi utmanar och testar nya flöden. Ett av dessa är just fakturapåminnelser. I takt med att fler skickar in denna sorts försändelser via Kivra så uppdaterar vi även hur vi notifierar om dessa för en tydlig användarupplevelse.

Ett företag som som legat i framkant med fakturapåminnelser i Kivra är E.ON. 

»Inom E.ON vill vi underlätta för våra kunder genom att erbjuda smidiga digitala lösningar. Vi har sedan många år distribuerat fakturor via Kivra och när medvetenheten nu ökat så har vi tagit nästa steg genom att också distribuera fakturapåminnelser via Kivra. Vi har följt införandet noggrant och är glada att det tagits emot väl av kunderna. Med detta har vi ett digitalt alternativ också för påminnelser, då vi tidigare bara hade papper som alternativ. Digitala påminnelser i Kivra är även ett positivt steg i linje med våra högt satta mål kring minskade klimatutsläpp«, säger Mikael Bladh, Head of Back Office på E.ON.


Kivra och Reach for Change i partnerskap kring socialt entreprenörskap

Kivra och Hogia går in som ny global partner till Impact-inkubatorn Reach for Change. Med stödet från Kivra och Hogia utvecklar Reach for Change verksamheten för att nå de uppsatta målen för Agenda 2030 via stödprogram för sociala entreprenörer. Målet är att utöka organisationens verksamhet så att samhällseffekten tiodubblas och når 30 miljoner barn till 2030.

Detta är en del i vårt fleråriga samarbete med Hogia. Kivra och Hogias samarbete bygger på att en del av intäkterna från vår gemensamma digitala tjänst för lönebesked sätts av till denna typ av samhällsförbättrande initiativ.

En ny Novusundersökning, framtagen på uppdrag av Reach for Change, visar att majoriteten av svenskarna anser att företag bör ta aktiv ställning i samhällsfrågor. För oss på Kivra känns det som en självklarhet och vi är otroligt stolta över att vara med och accelerera kraften av socialt entreprenörskap som partner till Reach for Change. Dessutom är vi glada över vår affärsmodell, som innebär att ju mer vi växer, desto mer samhällsnytta gör vi. Att växa vår verksamhet och samtidigt bidra till en bättre värld ger en väldigt positiv växelverkan, som uppskattas av omgivningen.