Kivra vill öka konsumentsäkerheten – lanserar tjänst för återkallelser
PressreleasePublicerat 9 september 2025
Traditionella vägar duger inte, menar Kivra. Produktåterkallelser behöver nå rätt person i rätt tid. Därför lanserar man nu ett komplement till digitala kvitton tänkt att dramatiskt förbättra kommunikationen kring återkallelser.
– Genom att utnyttja det digitala kvittot skapar vi en snabb, riktad och pålitlig kanal, vilket är direkt avgörande vid produktåterkallelser, säger Henrik Lönnevi, vd på Kivra.
Ny standard ska minska riskerna
Kivras initiativ bygger på Konsumentverkets krav på att återkallelser ska vara så effektiva som möjligt, samt att berörda konsumenter ska informeras direkt och utan dröjsmål. Tjänsten ska minska risken att viktig information faller mellan stolarna och kunderna utsätts för onödiga risker.
– Idag kan köptransaktioner spåras digitalt och information levereras säkert och direkt till en specifik individ – vilket minimerar risker och ökar säkerheten. Därför är produktåterkallelser i Kivra en självklarhet, säger Henrik Lönnevi.
Kjell & Company leder vägen
Först ut är Kjell & Company som nyligen återkallade en brandvarnare via Kivra. Med hjälp av tjänsten kunde man snabbt nå de berörda kunderna.
– För oss på Kjell & Company var det en självklarhet att testa möjligheten att genom Kivra få ut viktig information till våra kunder på ett snabbt, säkert och trovärdigt sätt. Vi är mycket nöjda med utfallet och kommer att använda Kivra som en av våra centrala kanaler för kommunikation vid eventuella framtida produktåterkallelser, säger Andreas Rylander, COO på Kjell & Company
Nu väntas fler avsändare haka på i syfte att öka konsumentsäkerheten.
– Som samhällsbärande kanal jobbar vi ständigt för att bidra till trygghet och innovation. Vi är stolta över att kunna presentera en tjänst som rent konkret minskar riskerna genom bred och riktad kommunikation. Tillsammans med våra avsändare sätter vi en ny standard för konsumentsäkerhet, säger Henrik Lönnevi.
Faktaruta:
Så fungerar tjänsten
Företaget identifierar kvitton för den berörda varan och Kivra skickar en notis om återkallelsen direkt till berörda kunder. De kan därefter läsa mer om den återkallade varan direkt i Kivra, på originalkvittot, samt klicka sig vidare till företagets webbplats för ytterligare information.