Andraplats för Kivra i kategorin “Digital” i Sustainable Brand Index 2020

Publicerat 2020 M03 31

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts varje år sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det.

Varumärken väljs ut baserat på bl a marknadsandel, omsättning och varumärkeskännedom. Syftet med dessa kriterier är att skapa ett urval som speglar de varumärken som konsumenterna möter i sin vardag. Därefter intervjuas konsumenter. I Sverige intervjuades 21 640 konsumenter.

För första året har Kivra kvalificerat sig in på rankingen. Och knep andraplatsen i kategorin “Digital”, i hård konkurrens med fem stora varumärken. Kivra hamnar dessutom på plats 51 i den totala rankingen över Sveriges mest hållbara varumärken. 

- Vi är otroligt stolta och glada över det här fina betyget från konsumenterna. Att komma på 2a plats i vår kategori och 51a plats totalt visar att de miljontals personer i Sverige som använder Kivra värdesätter att affär och hållbarhet skalar 1:1. Nu ser vi fram emot att resten av befolkningen ställer om till digitala brev och kvitton, så att vi tillsammans kan bidra till en ännu mer hållbar värld, säger Anna Bäck, VD Kivra.

2a plats för Kivra i kategorin “Digital”

  1. Spotify
  2. Kivra
  3. Google
  4. Youtube
  5. Facebook
  6. Twitter

51a plats för Kivra i den totala ranking
I den totala rankingen hamnar Kivra på plats 51. Totalt har 381 varumärken kvalificerat sig till Sustainable Brand Index 2020. Topp 10 ser ut enligt följande. 

  1. IKEA
  2. Änglamark
  3. ICA
  4. Coop
  5. Apoteket
  6. Lantmännen
  7. SJ
  8. Systembolaget
  9. Saltå Kvarn
  10. Arla

Läs rapporten och se rankingen för alla kategorier Sustainable Brand Index 2020

Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index™ is Europe’s largest independent brand study on sustainability. Sustainable Brand Index™ measures the perception of brands on sustainability across industries and countries. It is an independent study consisting of more than 1 400 brands and over 58 000 stakeholder-interviews across Europe. This business-to-consumer (B2C) study in Sweden is based on research among 21 640 Swedish consumers and shows how 380+ brands across 35 industries are perceived on sustainability.

The study is conducted yearly since 2011 from a consumer perspective (B2C) and 2017 from a decision-maker perspective (B2B). Next to a yearly ranking and official report, Sustainable Brand Index™ provides tailored sustainability insights and strategic recommendations.