Sedan starten 2011 har Kivra hjälpt Sveriges invånare, företag och myndigheter att bli mer digitala. Och nu har en ny milstolpe passerats. Idag står det klart att 5 miljoner svenskar samlar sina viktiga dokument i tjänsten. Detta innebär att över 60% av alla vuxna i Sverige använder Kivra.
Digital omställning i Sverige
Anna Bäck, vd, är både glad och stolt över att så många valt att använda Kivra. Hon menar att det finns flera förklaringar till att det gått så bra för Kivra:
– Sverige är inne i en stor digital omställning på många fronter, där vi omprövar gamla sanningar. Vi genomlever den största digitala omställningen någonsin, skulle jag våga påstå. På bara några år har Sverige blivit smartare, grönare och mer digitalt. Och det är en omställning som vi vill bidra till, inte minst i klimatfrågan.
– Om vi tittar enbart på vår tjänst så tror jag att en del av framgångsreceptet är att den är enkel, trygg och tillgänglig. Våra användare uppskattar möjligheten att samla många viktiga dokument på ett säkert ställe, så att de kan komma åt dem var de än befinner sig. Som det där försäkringsbeviset när du är på lantstället, kvittot när du står på verkstaden eller covidbeviset på utlandsresan. Det skapar en trygghet och gör nytta just där och då.
Flera nya viktigheter i Kivra
Fram till för cirka två år sedan var Kivra en renodlad digital posttjänst. Idag är vi ett hem för alla slags viktigheter, med plats för såväl digitala kvitton och lönebesked, som vaccinationsbevis.
– Många tänker kanske fortfarande på Kivra som en digital brevlåda. Även om det inte är fel, så är bara en del av vad vi är idag. Vi ska självklart fortsätta att anpassa vår tjänst för att vara den givna platsen för digital post, men lägger minst lika mycket krut på möjligheter för att själv kunna addera och agera på innehåll i Kivra.
– Idag kan våra användare till exempel lägga till vårdkallelser i kalendern, betala sina fakturor, göra utlägg för kvitton och ladda upp egna dokument. Det här är något vi vill fortsätta utveckla, med små och stora funktioner som förenklar för våra 5 miljoner användare och alla de som skickar, avslutar Anna Bäck.