4 miljoner samlar sina viktigheter i Kivra

Nyhet

Publicerat February 18, 2021

Yihoo! Nu firar vi att fyra miljoner använder Kivra!

Sedan starten 2011 har nu halva landets vuxna befolkning valt att samla sina viktiga dokument hos Kivra. Denna stora grupp aktiva användare gör Kivra till en naturlig kommunikationskanal för både företag och offentliga verksamheter. Fler än 30 000 företag väljer redan Kivra för att skicka viktig kommunikation till sina kunder. Några av de senast anslutna är Riksbyggen, Familjebostäder, Arvato Finance, Barncancerfonden och Göteborgs Stad.

Smidig service genom hela kundresan med kvitton i Kivra

Idag sker 80 % av alla betalningar digitalt. Det känns naturligt att även kvitton i lika stor utsträckning är digitala. Många företag vill därför erbjuda sina kunder digitala kvitton för att förbättra kundupplevelsen. Vi på Kivra är stolta över att vara en del av den omställning som just nu pågår för fullt – den när vi ställer om från papperskvitton till digitala kvitton. När kvittoutställare väljer att göra omställningen ihop med oss får kunderna möjlighet att samla alla sina kvitton på en och samma plats. Senast i ledet att komma igång med kvitton i Kivra är Cervera som gick live i november 2020. Och fler återförsäljare är på gång. Inom kort ansluter bland andra Hemmakväll, Indiska och Stadium.

»Sedan vi gick igång med kvitton i Kivra har vi vässat och förbättrat kvittohanteringen både för våra kunder och vår personal. En uppskattad effekt är förenklingen vid garantiärenden och returer. Vår personal kan nu snabbt hjälpa kunderna genom att bara skanna QR-koden på kvittot. Vi är glada att kunna erbjuda en smidig service genom hela kundresan, samtidigt som vi minskar miljöpåverkan.« – Andrew Golrang, Head of Development and Operation på Cervera.

Hur får vi digitaliseringen i kommunerna att ta fart på allvar?

Den 9 december släppte Kivra en rapport om digitaliseringen av posten i Sveriges kommuner. Rapporten visar att många kommuner inte lever upp till befolkningens önskemål: att få mer post digitalt. Två av tre kommuner skickar fortfarande bara fysiska brev. I samband med att rapporten släpptes arrangerade Kivra ett publikt webbinarium för att rikta mer ljus på ämnet och ge intressenter möjlighet att ställa frågor. Webbinariet engagerade över trehundra personer. Talare deltog från Kivra, DIGG, Region Stockholms innovation- och utvecklingsutskott och Lidingö Stad. Lidingö Stad, som nyligen utsetts till årets digitaliseringskommun, har framgångsrikt implementerat digital post och delade med sig av sina tankar.

»Det kan låta som en floskel, men jag tycker verkligen att andra kommuner bara ska se möjligheterna, svårigheterna är inte många.« – Per-Johan Gelotte, it‑arkitekt på Lidingö Stad.

Du kan se hela webinariet på Kivras hemsida. Där hittar du även en sammanfattning av rapporten, du kan också ladda ner och läsa den i sin helhet.

Ytterligare möjligheter till kundkommunikation med Kivra Campaigns

Över 4 miljoner användare gör Kivra till en riktigt effektiv kommunikationskanal. I samband med viktiga försändelser har avsändare möjligheten att exponera kommunikationsytor i Kivra, kampanjer. Kampanjerna används ofta för att driva kunden vidare till exempelvis Mina sidor eller annan plats i företagets egna miljöer. De används också för lojalitetstärkande budskap, riktad merförsäljning eller för att minska belastningen på kundtjänst.

Idag har vi ett smidigt verktyg, Kivra Campaigns, där avsändare enkelt kan hantera, administrera och följa hur kampanjer går. Det går såklart även att styra kampanjer till segmenterade målgrupper eller typer av försändelse. Kika gärna på vår prototyp (fungerar i desktop) för att bekanta er med Kivra Campaigns och få reda på hur ni kommer igång.


Vi kommer under året börja göra fler och mer djupgående tester med våra avsändare för att utforska hur vi kan förbättra nuvarande tjänster och driva nyutveckling av det ni önskar. Har ni redan nu tankar, idéer eller feedback till oss och våra tjänster, kontakta oss gärna på avsandartjanster@kivra.com.