Digitali­sering av kommuner och myndigheter

Ett självklart val med digitala utskick från kommuner och myndigheter. Så tycker svenska folket i en undersökning Kivra låtit genomföra i samarbete med Kantar Sifo. Pappersposten har sedan länge passerat sitt bäst-före-datum. Vi hjälper kommuner, regioner och myndigheter att digitaliseras.

Gör kommuner och myndigheter mer digitala

Svenska statliga kommuner, regioner och myndigheter ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Så låter regeringens målsättning. Och det finns goda skäl till att bidra till detta. Enklare vardag för privatpersoner och företag. Och en effektivare offentlig sektor.

Myndigheter, regioner och kommuner

Idag skickar tiotusentals företag, myndigheter och organisationer digital post i Kivra. Och fler ansluter sig löpande. När det kommer till myndighetspost är Skatteverket och Försäkringskassan några av de största avsändarna. Medan kommuner utgör den minsta andelen. Svenskarna är medvetna om samhällsvinsten med digital brevlåda. Och väntar på att få mer av sin post digitalt. Att som kommun, region eller myndighet komma igång med digital post är enkelt och vi förklarar hur ni går till väga.

Ikon föreställande ett träd.

Miljöansvar

Miljöpåverkan från papperspost är stor. Både från förbrukade träd och CO2-utsläpp från transporter. Digitalisering är att ta klimatfrågan på allvar. Sedan start har Kivra sparat 90 000 träd och 12 000 ton CO2.

Ikon föreställande hand som håller i ett kreditkort.

Ekonomisk besparing

Digital post gynnar ekonomin. Och de stora besparingarna kan användas till samhälls­nytta. Om kommuner skulle gå över helt till digital post skulle 250 miljoner kronor sparas.

Ikon föreställande en person med en hjärtsymbol.

Självklar service

Att erbjuda digital post är en service till alla medborgare. Och i många länder redan en självklarhet. Det ger bättre ordning och reda för användarna. Enkelt, smidigt, snabbt och bekvämt är ledorden för varför svenskarna skaffar digital brevlåda.

Digitalisera idag

Kom igång direkt via Mina meddelanden

Vill ni som kommun, region eller myndighet komma igång med digital post, kan ni läsa mer hos DIGG - myndigheten för digital förvaltning. Där guidas du genom implementationen.

Gå till digg.se

Betalbara fakturor genom Kivra

Idag är det inte möjligt att skicka fakturor via Mina meddelanden som mottagaren kan betala direkt i sin digitala brevlåda. Vill ni kunna skicka betalbara fakturor digitalt, hör av er till oss. Så guidar vi er vidare. Fyll i en intresseanmälan så hör vi av oss.

Till intresseanmälan

Digitalisering av Sveriges kommuner

Kivra har genomfört en genomgång av Sveriges kommuners digitalisering av post. Och rapporten kan ni ta del av längre ner på sidan. Sammanställningen visar att två tredjedelar av kommunerna ännu inte har digitaliserats. Och detta vill vi förändra. Svenskarna vill ha mer av sin post digitalt – men kommunerna halkar efter.

Med digital post nås mottagaren direkt och avsändaren kan vara säker på att rätt person får informationen. Posten skickas dessutom direkt, oavsett plats i landet. I rapporten kan ni ta del av statistik, tips på hur man enkelt kommer igång och inspirerande kommunexempel. Digital post är en fråga om demokrati och tillgänglighet.

Ladda ner Kivras kommunrapport. Vägen till framtidens post.

Webinar om digitalisering

Hur får vi digitaliseringen i kommunerna att ta fart på allvar? Se inspelningen av vårt webinar från 9 december 2020.

Tips för att komma igång

Ikon föreställande en cirkel med en symbol för att något är avbockat.

Börja enkelt

Att smyga igång i små steg är ett sätt att göra övergången smidigare. Börja att digitalisera lönebesked till anställda inom kommunen, eller en viss typ av utskick eller fakturor. Och utöka successivt.

Ikon föreställande en cirkel med en symbol för att något är avbockat.

Snegla på andra

Ett flertal kommuner har redan kommit igång med digital post. Och här finns många lärdomar att ta del av. Så ta del av andras digitaliserings­resor och följ efter.

Ikon föreställande en cirkel med en symbol för att något är avbockat.

Ta hjälp

Tydlig information och bra kompetens finns att tillgå. Så om det känns svårt att komma igång, ta hjälp från ansvariga myndigheter för Mina meddelanden och oss.