Installera test-BankID i Kivra sandbox
Generella principer för personlig data
-
Vi bör undvika riktiga personuppgifter (som SSN, email, telefonnummer, namn, adress, etc.) i Sandbox när det är möjligt.
-
Om vi behöver använda riktiga personuppgifter (exempelvis när Mobilt BankID behövs för en tredjepartsservice som Tink, eller om vår Sandbox kräver en riktig email-adress) måste du använda dina egna personuppgifter och sedan radera dem när de inte längre behövs.
-
Skapa alltid test-användare genom att följa instruktionerna på denna sida.
-
Använd aldrig fejk.se eller liknande personuppgifts-generatorer när du ska skapa konton i vår Sandbox.
Testanvändare
För att undvika att använda riktiga SSN i Sandbox publicerar Skatteverket listor, av korrekt formaterade men oanvända SSN, som kan användas för tester i Sandbox. För detta syfte är det bäst att använda ett SSN som är 18 år eller äldre. Du kan sortera SSN på ålder om du exporterar listan som en excel-fil. Tänk på att alla testpersonnummer kan komma att återanvändas, Kivra raderar nämligen inga försändelser i sandmiljön. Därav vikten av att inte skicka några känsliga uppgifter under testerna.
Skaffa BankID
iOS
Om du behöver ett test-BankID på din iPhone innebär det att du inte kan använda ditt personliga BankID på samma enhet. För att komma runt detta kan du logga in med ett test-BankID på en annan enhet när du vill använda Kivras test-app på din iPhone.
Om du använder en test-iPhone: säkerställ att du avinstallerar en eventuell tidigare version av BankID på enheten innan du installerar en ny version.
- Säkerställ att du har en test-telefon.
- Ladda ner BankID-appen.
- Gå in på Inställningar -> BankID -> Utvecklare, och skriv in: cavainternal.test.bankid.com
Android
Installera den senaste versionen av Mobilt BankID från Google Play Store (Android) eller AppGallery (Huawei). Konfigurera sedan appen på följande sätt:
- Säkerställ att du har en test-telefon.
- Sätt telefonen i flygplansläge.
- Öppna BankID-appen. (Ignorera eventuella notiser om nätverksfel eller liknande).
- Öppna inställningar.
- Gå till "Om BankID".
- Tryck och håll in på fliken "Felinformation".
- Skriv in "kundtest" i rutan som öppnas upp.
- Stäng BankID-appen.
- Tvångsavsluta BankID-appen.
BankID-appen är nu konfigurerad för testmiljön.
Notera att BankID-appen inte kan användas i en emulator.
Utfärda ett test-BankID
Följ denna länk för att utfärda ett test-BankID – för detta behöver du ha ett existerande BankID.
I detta exempel använder vi ett produktions-BankID, detta innebär att du använder ditt personliga BankID för att identifiera dig själv.
Notera: När du använder ett test-BankID behöver du en testanvändare. Om du inte har en testanvändare kan du skapa en genom att följa instruktionerna under "Testanvändare" ovan.
Utfärda test-BankID – steg för steg
- Klicka på "Logga in".
- Logga in med ett Produktions-BankID.
- Scanna QR-koden med ditt privata BankID.
- Välj Utfärda BankID för test (Mobilt BankID).
- Skriv in förnamn, efternamn och SSN från skatteverkets dokument. Tryck på Utfärda.
- Öppna ditt test BankID, välj Nytt BankID knappen, scanna QR-koden på hemsidan med ditt test BankID.
- Välj Säkerhetskod och tryck OK.
- Du kommer få ett meddelande att utfärdandet lyckades och du kan nu testa det i test-appen.
Installera Kivras test-app på iOS
Följ dessa steg för att skaffa Kivras test-app på iOS.
- Ladda ner Kivras app från App Store.
- I din enhets inställningar för Kivra väljer du "Sandbox" under fliken Environment.
- Skapa ett konto i Kivras Sandbox.
Installera Kivras test-app på Android
- Installera Kivras app från Google Play.
- Säkerställ att du sätter appen i Sandbox mode när du har installerat den. Detta väljer du i inställningar i första skedet efter att du öppnat appen.
- Skapa ett konto i Kivra Sandbox.
Du är nu redo att använda Kivra Sandbox
Grattis! Om du har följt alla stegen korrekt är du nu redo att använda Kivra Sandbox.